اینستاگرام

Instagram یک شبکه اجتماعی است، که قابلیت های کمتری نسبت به فیسبوک دارد اما چرا اکثر کسب و کارهای کوچک از آن استفاده میکنند و آنرا منبع اصلی درآمدشان مینامند؟

اینستاگرام (Instagram) یک برنامه (App) موبایل است که در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد. افرادی که نام کاربری در این شبکه اجتماعی دارند میتوانند عکس هایشان را با دیگران که آنها را دنبال (Follow) کرده اند به اشتراک بگذارند، عکس های دیگران را لایک کنند و برایشان کامنت بنویسند.

اما چطور شد که کسب و کارهای کوچک و نوپا چنین به سمت اینستاگرام حجوم آورده اند و در حال کسب درآمد هستند؟

خب ،برای روشن تر شدن موضوع یک نگاهی به اطرافتان بیاندازید. اگر در محیط خارج از خانه باشید چیزی که با هر فردی میبینید یک دستگاه تلفن هوشمند است. هر فردی در روز حداقل ۲ ساعت با تلفن همراه خود مشغول است (زنگ، پیامک، بازی و …) و در این میان یک شبکه اجتماعی سیار وجود دارد که همیشه بر روی تلفن همراه نصب است و میتوان هر زمانی که نیاز باشد سری به آن زد.

در دنیای امروز برای راه اندازی یک کسب و کار موفق چیزی که مهمه راه رسیدن به مشتری است. ایده فوق العاده، فراوان وجود دارد و کم کم برای راه اندازی کسب و کار اهمیتش را از دست میدهد.

پس مهم نحوه رسیدن و ارتباط برقرار کردن با مشتری بلقوه است و چه چیزی بهتر از یک شبکه اجتماعی که فرد هر روز مرتبا آن را چک میکند تمام بروز رسانی ها را دنبال میکند؟

تلگرام

پس از ثبت گروه به هیج عنوان لینک گروه را تغییر ندهید زیرا امکان ثبت مجدد گروه های رد شده وجود ندارد. همچنین خراب بودن لینک برخی گروه ها و وارد نشدن به آن به دلیل تغییر لینک توسط سازنده گروه هاست. تایید گروه ها و کانال ها نیز تا ۵ روز طول می کشد.

یکی از امکانات نرم افزار پیامرسان تلگرام ، امکان ساخت گروه ها با اعضایی با حداکثر ۱۰۰۰ نفر و کانال با بی نهایت عضو است.

گروه ها امکان تبادل نظر بین چند نفر و کانال ها نیز امکان اشتراک گذاری مطالب به صورت یکطرفه را ایجاد می کنند.

عمر تلگرام نسبت به واتس اپ، وایبر، تانگو، لاین و … بسیار کمتر است اما قابلیتهای برتر این اپلیکیشن سبب شده تا به سرعت با استقبال کاربران مواجه شده و سرعت رشد بالایی داشته باشد.همه گیر شدن تلگرام در ایران فرصت های زیادی برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرد:

  • ارسال پیام های تبلیغاتی به تلگرام
  • گروه های تلگرام
  • استیکرهای تلگرام
  • روباتهای تلگرام

این موارد خودشان کسب و کارهای اینترنتی جدید را ایجاد کرده و برای سایر کسب و کارها به عنوان ابزاری برای رشد استفاده شدند. اما چندی پیش، جدیدترین سرویس تلگرام با نام ” کانال تلگرام ” راه اندازی شد که همچون سایر ویژگیهایش، به سرعت مورد پذیریش قرار گرفت.

کانال تلگرام، یک رسانه است که ویژگی های زیر را دارد:

  1. عدم محدودیت در تعداد اعضا
  2. امکان تعریف چند ادمین برای گروه
  3. نمایش تعداد افرادی که پست ها را مشاهده کردند
  4. عدم ارتباط اعضای گروه با هم ( فقط ادمینها به لیست اعضای گروه دسترسی دارند )
  5. عدم امکان ارسال پیام توسط اعضا ( فقط ادمینها می توانند مطلب پست کنند )
  6. امکان مشاهده مطالب کانال قبل از عضویت
  7. عدم نمایش پیام عضویت یا ترک گروه کاربران در کانال
  8. امکان حذف پیام توسط ادمین

با توجه به سه ویژگی آخر، می توان کاربران اصلی کانال تلگرام را به موارد زیر خلاصه کرده:

  • رسانه اطلاع رسانی از اخبار کسب و کارها
  • رسانه های آموزشی
  • رسانه های موضوعی ( مثلاً شعر، عکس و … )

حال باید دید در بلندمدت رفتار کاربران نسبت به این کانالها چه خواهد بود زیرا عدم امکان ارسال مطلب در کانال و عدم امکان ارتباط با سایر اعضا می تواند کاربران را به سمت همان گروه های ۲۰۰ نفره تلگرام بازگرداند!

اما نکته ای که تا به حال به آن اشاره نشده این است که این کانالها یک فرصت کسب درآمد عالی ایجاد کرده اند.با توجه به فراگیر بودن تلگرام و تعداد بسیار بالای کاربران اینترنت گوشی همراه، می توان همان فرصتی که در اینستاگرام وجود داشته و درآمد بسیار زیادی نیز دارد در این اپلیکیشن برقرار ساخت.برای استفاده از این فرصت، مراحل زیر را طی کنید:

  • تلگرام خود را آپدیت کنید.
  • یک کانال با موضوعی جذاب و همه پسند بسازید.
  • سعی کنید این کانال را توسط چند ادمین مدیریت کنید.
  • کانال را تبلیغ کنید تا اعضای آن زیاد شوند.

سپس می توانید با پذیرش تبلیغات در کانال خود که اعضای زیادی دارد درآمد کسب کنید.برای این کار، از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • می توانید قیمت تبلیغات را بر حسب تعداد اعضای گروه و یا با توجه به تعداد افرادی که پیام را مشاهده می کنند تعیین کنید.
  • می توانید تبلیغ سایر کانالها و گروه های تلگرام، تبلیغ سایتها، تبلیغ محصولات و … را منتشر کنید.
  • توجه داشته باشید که در صورت ارسال زیاد تبلیغات در کانال، به احتمال زیاد کاربران ناراضی شده و گروه را ترک خواهند کرد.پس در این مورد زیاده روی نکنید!
  • پذیرش تبلیغات در کانالهای تلگرام نسبت به اینستاگرام سخت تر بوده و هنوز این رسانه برای کسب و کارها مورد توجه قرار نگرفته.لذا در صورتی که امروز کانال خود را راه اندازی کردید به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه کنید.
  • شما می توانید همچون پیج های اینستاگرام، کانالهای خود را که تعداد اعضای بالایی دارند به فروش برسانید. بر خلاف اینستاگرام که ممکن است فالورهای جعلی داشته باشد تمام اعضای آن واقعی می باشند لذا فروش با قیمت بالا نیز معقول به نظر می رسد.

 

سایت

امروزه اکثر بازدیدکنندگان وبلاگها و وب سایتها از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل وارد سایت می شوند.
بنابراین سایتها و وبلاگهایی بازدید بیشتری دارند و مشهورتر میشوند که در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند
مهم ترین فاکتور در افزایش رتبه در گوگل و آمدن در صفحات اول این است که وبلاگ شما در سایتهای دیگر لینک شود
چون مرکز ثبت لینک عزیز سلام لینکهای مستقیم و فالو (با ارزش از نظر گوگل) به شما می دهد روی رتبه سایت شما تاثیر خیلی خوبی دارد.
همچنین چون ثبت لینک بطور دو طرفه انجام نمیگیرد گوگل امتیاز منفی به شما نمی دهد.
بنابراین با درج لینک خودتان در لینکدونی رتبه و بازدید شما افزایش می یابد و وبلاگ شما مشهورتر و پربازدید می شود.